1.
Algemeen
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen, werkzaamheden, offertes en overeenkomsten van coaching
en training, alsmede voor overige dienstverlening, tussen Moon
Coaching, hierna te noemen: “opdrachtnemer”, en haar
opdrachtgevers.
2.
Grondslag offertes en opdrachten
Offertes zullen door de
opdrachtnemer schriftelijk of per email worden verstrekt. De offertes
zijn gebaseerd op informatie die door de opdrachtgever is verstrekt.
De opdrachtgever staat er voor in, dat hij naar beste weten daarbij
alle essentiële informatie voor de opzet en de uitvoering heeft
verstrekt. Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij nadrukkelijk het
tegendeel is vermeld. De prijzen in de offerte zijn exclusief BTW en
excl. andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van
de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en
verblijf, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
In de offerte wordt verwezen naar de algemene voorwaarden.
Opdrachtnemer zal de door te haar te verrichten dienstverlening naar
beste inzicht en vermogen, en in overeenstemming met de eisen van
goed vakmanschap uitvoeren. De verplichting heeft een karakter van
een “inspanningsverplichting”, omdat het bereiken van het beoogde
resultaat niet kan worden gegarandeerd.
3.
Uitvoering van de opdracht
De opdracht zal worden uitgevoerd door
de opdrachtnemer zelf. Behoudens zo uit de opdracht voortvloeit dat
de opdrachtnemer deze onder haar verantwoordelijkheid met of door
anderen mag laten uitvoeren.
4.
Honorarium
De opdracht wordt uitgevoerd volgens de vooraf in de
offerte aangegeven begroting van het honorarium. Eventuele
noodzakelijke overschrijding van deze begroting wordt door de
opdrachtnemer tijdig gemeld bij de opdrachtgever en met de
opdrachtgever besproken. Over de wijze van betaling worden per
opdracht met de opdrachtgever nadere afspraken gemaakt. Opdrachtnemer
kan opdrachtgever verzoeken om een redelijk voorschot te betalen in
verband met honoraria die opdrachtgever verschuldigd is of zal worden
en/of onkosten die ten behoeve van opdrachtgever moeten worden
gemaakt. Opdrachtnemer heeft wanneer een redelijk voorschot is
gevraagd, het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten
tot het moment dat opdrachtgever het voorschot aan opdrachtnemer
heeft betaald dan wel daarvoor zekerheid heeft gesteld. De opdracht
en de wijze van betaling worden door de opdrachtnemer bij de aanvang
van het project aan opdrachtgever schriftelijk of per email
bevestigd.
5.
Onkosten
De opdrachtgever moet aan de opdrachtnemer de onkosten
verbonden aan de uitvoering van de opdracht vergoeden, voor zover die
niet in het honorarium zijn inbegrepen.
6.
Betalingsvoorwaarden
Het honorarium en de kosten welke niet in het
honorarium zijn inbegrepen, worden maandelijks bij (voorschot)
declaratie in rekening gebracht. Betaling dient te geschieden binnen
30 dagen na de declaratiedatum. Na die vervaldag is de opdrachtgever
in verzuim. De opdrachtgever is vanaf het moment van verzuim aan
opdrachtnemer over het opeisbare bedrag een vertragingsrente
verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente. Is de opdrachtgever in
verzuim of schiet hij op andere wijze tekort in het nakomen van één
of meer van zijn verplichtingen dan komen de buitengerechtelijke
incassokosten, met een minimum van 15% van de hoofdsom en de
wettelijke rente voor zijn rekening. Deze kosten zijn verschuldigd
onverminderd de veroordeling van de wederpartij in de kosten ener
gerechtelijke procedure.
7.
Wijziging van de opdracht c.q. meerwerk
De opdrachtgever aanvaardt
dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien
partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze en de omvang
van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te
breiden of te wijzigen. Indien tussentijdse wijziging in de opdracht
of opdrachtuitvoering ontstaat door toedoen van opdrachtgever zal de
opdrachtnemer noodzakelijke aanpassingen aanbrengen, indien de
kwaliteit van de dienstverlening dit vergt. Indien een zodanige
aanpassing leidt tot meerwerk, zal dit als een aanvullende opdracht
aan de opdrachtgever worden bevestigd.
8.
Duur en afsluiting van de opdracht
De duur van de opdracht kan
worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de
informatie die opdrachtnemer verkrijgt en de medewerking die wordt
verleend. Opdrachtnemer kan dan ook niet van tevoren exact aangeven
hoe lang de doorlooptijd voor het uitvoeren van de opdracht zal zijn.
In financiële zin is de opdracht afgesloten, zodra de eindafrekening
door de opdrachtgever is goedgekeurd. Binnen een termijn van 30 dagen
na dagtekening daarvan dient de opdrachtgever de opdrachtnemer
hierover te berichten. Indien de opdrachtgever niet binnen deze
termijn reageert wordt de eindafrekening geacht te zijn
goedgekeurd.
9.
Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer is aansprakelijk voor
tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voor zover deze het
gevolg zijn van het niet in acht nemen door opdrachtnemer van de
zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop mag worden
vertrouwd. De aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door
tekortkomingen wordt beperkt tot het bedrag van het honorarium dat
zij voor haar werkzaamheden in het kader van de opdracht heeft
ontvangen. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte
schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. Bij opdrachten die een
langere looptijd dan een half jaar hebben, geldt een verdere
beperking van de hier bedoelde aansprakelijkheid tot maximaal het
declaratiebedrag over de laatste zes maanden. Eventuele aanspraken
van de opdrachtgever in hier bedoelde zin dienen binnen één jaar na
het ontdekken van de schade te zijn ingediend, bij gebreke waarvan de
opdrachtgever zijn rechten heeft verwerkt.
10.
Risico-acceptatie
De opdrachtgever is op de hoogte van én
accepteert het risico dat inherent is aan het omgaan met paarden,
welk risico voortvloeit uit de eigen energie van het dier en de
daarmee samenhangende onberekenbaarheid en welk risico zich kan
manifesteren voorafgaand, tijdens en na afloop van de workshop,
coaching of training.
De opdrachtgever neemt deel aan de workshop, coaching of training voor eigen rekening en risico.
11.
Toepasselijk recht
Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de
uitvoering daarvan met opdrachtnemer is uitsluitend het Nederlands
recht van toepassing.
12.
Annulering workshop, coaching of training
Bij annulering na vijf
dagen voor de workshop, coaching of training is 50% van de
deelnamekosten verschuldigd.
Bij annulering binnen 24 uur voor de
workshop, coaching of training of terugtrekking tijdens is geen
restitutie mogelijk.